tisdag, maj 20, 2008

Handlerdag i Råneå




Hej! I lördags åkte vi till Råneå för att vara med när Vinthundsklubben i norr ordnade handlerdag. Vi höll till ute på Andholmen och vägen dit ut va nästan översvämmad av älven.... Men över kom vi! Det va kallt och blåste hårt från älven runt omkring, men det dröjde inte länge förrän alla svettades i stället! Mats Lyngmark från kennel Wolfmark som va instruktör körde verkligen hårt med oss! Vilket va otroligt välbehövligt! Vi har verkligen lärt oss massor! Alla mattar och hussar fick massor med skäll för att dom förstörde för sina duktiga hundar. Matte fick höra att hon va som ett helt paket dextrosol. Hon behöver alltså lugna ned sig betydligt när vi ska in i ringen. Och inte springa så jädrans fort! Så i slutet av dagen kunde jag och matte defilera runt ringen med löst koppel i snygg samlad trav , göra snygga vändningar och snabba uppställningar! Men vi måste ju öva hemma också...massor! 1:a juni är det dags! Då är det internationell utställning här i Piteå. Måste säga också att vi blev väldigt imponerade av de läckra vinthundarna, dom rör sig verkligen elegant! Jag blev kompis med en liten borzoi-kille (fast så liten va han inte...yngre än mig...men betydligt större!). Sen att jag fick va visningsobjekt på bordet, är något jag helst vill glömma..... Mats frågade matte om jag kunde stå på ett bord....Nej, det kan han inte .sa matte. -Varför inte det då? frågade Mats. -Därför att jag inte orkar lyfta upp honom!sa matte. Då tog Mats som säkert är en bra bit över 1.90cm , helt enkelt och lyfte upp mig som om det vore den enklaste saken i världen! (Jag väger ändå kring 35 kg!) Lite jobbigt va det att stå där....fick knappt rum på bordet...så jag fick koncentrera mig en hel del! Jag va ganska så slut när vi styrde kosan hemåt vid halv fem tiden! Uma, den lilla råttan va förståss med hon också....hon charmade folk till höger och vänster i vanlig ordning....sen låg hon mest och gonade sig i den varma bilen och sög på ett grisöra.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej!

Vad skoj =). Oj vad hon växer lilla Uma =)

Ha det bra.

kramar katarina o jonas me de grå

Anonym sa...

Hej !
Vad roligt att kursen har gett något !! Grattis till alla fina resultat!

Mats
Wolfmark Siberians