fredag, maj 08, 2009

Härliga vår!!




Nu har det gått någon vecka sen sist och vi har slutat vara malliga över resultaten i Norge, så nu går det att prata med oss igen ..hehe... Lägdorna har tinat fram nu, även om det är rejält blött på sina ställen...(bildbevis ovan, Uma plurrade...hehe..hon trodde att det var en pöl men pölen gick visst ihop med bäcken). Men vi har iallafall vart ute ett antal gånger och haft lite hemma-snickrad fältträning. Det finns ju ingen fågel här (läs rapphöns och fasaner)..men reviering går bra att träna, och det tycker vi båda är väldigt kul!Nu har i princip all snö försvunnit från skogen också( det är några dagar sedan bilderna togs..) och matte har varit ute och lagt några blodspår åt Uma. Sist Uma gick ett blodspår var hon fem månader gammal och tyckte det va läskigt med blod. Första spåret gick hon i söndags kväll..man kunde se på henne att hon visste precis vart spåret gick..men vågade inte riktigt starta. Matte gick före en liten bit...och sedan spårade hon sig försiktigt fram till klöven..väl framme gick hon i cirklar runt den ett tag..men sen matte glatt tjoat till då hon närmade sig den så gick hon fram och tog upp den. Hon visste hela tiden vart den låg men var för osäker för att ta den. Igårkväll var det dags igen , och den här gången behövde inte Uma någon hjälp alls.Osäkerheten från i söndags var som bortblåst och hon spårade målmedvetet hela vägen fram till klöven som hon grep tag i direkt! Och sedan bar hon den i trumf hela vägen hem där hon stolt tryckte upp den i nyllet på mig! Men inte fick jag låna den inte! Men kanske husse vill lägga ett spår åt mig också i helgen..för blodspår är bland det roligaste jag vet! Husse kommer hem ikväll..och jag lääängtar! Han har vart på Irland sen i måndags. Matte är väl helt okej...men jag vil helst inte vara ensam karl i huset alltför länge..det blir dålig jämnvikt liksom...tycker att den lilla morrhoppan får större genomslag med sina ideér än vad jag får...
Jo just ja..morrh..nä jag menar Uma, har ju kommit med på ett MH på brukshundsklubben på söndag. Det ska bli spännande att se det utlåtandet! Och nästa söndag är det Nationell utställning i Piteå som vi ska vara med på båda två. Och för ovanlighetens skull var det riktigt många weimaraner med, vi är en av de största raserna i gruppen! Det kan jag lova..har aldrig hänt på en utställning häruppe förut! Men desto mer spännande lär det ju bli! Nä nu ska jag sparka upp matte ur soffan där hon legat större delen av dan ( hon har haft svåra migränanfall under två dagars tid så därför har vi varit hemma från jobbet igår och idag), hon måste ju se till att det finns nått gott kvällsfika tills husse kommer, och har hon inget i skåparna får hon allt masa sig iväg på affären..
Höres/ Frej ( och Uma)


Inga kommentarer: