måndag, september 15, 2008

Hjärnhinne-inflammation

Hej hej!
Uma mår inte bra. Hon hade fortfarande feber i morse när vi allihop skulle åka till jobbet, och inte va det bättre vid niotiden då matte kom ut igen och tog temp. Vid lunchtid åkte matte och Uma in till Djurkliniken i skellefteå, och febern hade stigit ytterligare då de kom dit, till över 40 grader. Förutom feber har Uma ont i nacken och är stel och konstig då hon går. Kan inte äta eller dricka om maten står på marken utan vill ha det högt upp. Efter ett antal olika provtagningar kunde det med stor sannolikhet konstateras att Uma fått Hjärhinne-inflammation. Uma fick vätska via en droppnål, som bildade en lustig puckel mellan skulderbladen, den har absorberats av kroppen till viss del nu, så den märks knappt längre. Sen har Uma även fått utskrivet kortison och penicillin som hon ska äta ett tag framöver. Och absolut vila står också på ordinationen. Vi som skulle ut och jaga...suck...då får jag och husse åka själva då. Jag hoppas att Uma tillfrisknar fort...för annars är det kört för hennes del med fältträning i höst. Men det är av mindre betydelse ...det hinns alltid med sedan...det viktigaste är att Uma blir frisk! Hon hade väldigt ont idag på eftermiddagen, husse fick hjälpa henne in och ut ur bilen, men nu på kvällen verkar det som om hon kvicknat till en stund, hon till och med tiggde plättar av matte som stod och stekte till morgondagens lunchlåda. Jag och Zafir passade också på att tigga plättar (eller pannkakor som ni där i södern kallar det! Hos oss heter era "plättar" , "små-plättar"). Jag och Zafir har verkligen blivit kompisar, det är roligt att hon är här! Idag fick hon öva på mitt "godis-spel" hon är inte riktigt med ännu...men imorgon så!
Hoppas bara att Uma mår bättre snart....jag saknar att brottas...Zafir vill inte...och jag är väldigt sugen på bus!/Frej

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hu så otäckt, vi håller alla tummar och tassar för att Uma blir frisk.

Puss på näsan till er alla från syrran Tilja (med familj naturligtvis)

Anonym sa...

Urk stackars lille Uma...
hoppas hon blir bättre snart igen.

Krya på dej uma//Anna o de grå.

Anonym sa...

Hej Uma!
Det är lite synd om dig tycker jag nog. Själv fick jag bada igår och det var lika otäckt. Matte klagade över att jag hade rullat mig i hästbajs så det stank! Pytt, hästbajs är en VÄLDIGT bra hundparfym, och inte lika dyr som mattes DKNY. Nåäl in i duschen åkte jag i ett huj. Vi får ses när du mår bättre!!! Hippie

Anonym sa...

Hej!! Usch, stackars Uma... Hoppas hon blir bra snart! Inge kul med hjärnhinneinflammation... det är ganska vanligt på Basset, som mina förädrar har... fast då är det den ovanliga typen av hjärnhinneinflammtion som är vanligast... som inte syns på pover på samma sätt.... usch, jag hoppas verkligen hon blir frisk snart!!!! jag vet ju att det ibland kan ta himla lång tid... Jag hoppas lilla söta Uma slipper det!!! Men hon verkar ju vara en tuffing! Så det går nog bra!!!!
Mvh Lina och hundarna

Jossan sa...

Hej på er!

Hoppas Uma mår bättre....
Tack för att ni ställde upp att passa Zafir!!
Hoppas allt går bra, pussa lite på henne från mig, saknar henne...

Kramar

Anonym sa...

Jag hoppas att lilla Uma mår bra.

Ett himla stort underbart grattis till Frej som nu fått förstapris på fält!! Jag är imponerad!! Härligt jobbat, det är så jag blir stolt!

Kramar från Maria i Åsele