onsdag, december 31, 2008

Frejs Årskrönika

Hej allihop!
Nu är 2008 snart till ända…(säger man ända????) och i Tv och Tidningar översköljs man av diverse sammandrag av året som gått, Årskrönikor. Som om man skulle få med allt viktigt och roligt som har hänt på ett år på en liten ruta i tidningen eller en halvtimme i Tv:n. Men jag, Frej , vill såklart inte vara sämre…så här kommer MIN alldeles egna Årskrönika!

2008

Detta var året då allt tycktes hända!
Eftersom vi bor i en avkrok som kallas ”Norrland” rätt och slätt av vissa delar av Sveriges befolkning, så hände det inte så mycket under första delen av året eftersom vi hade snöigt mörkt och kallt. Men i mitten av januari kom ett ljus i mörkret: Matte och Husses bröllop! Jag va med hos fotografen med fluga och högtidlig min! Detta var även tiden då jag lärde mig det här med drag! Både att dra matte på sparken och på skidorna i spåret! I mars-april började det ljusna upp lite… men då kom HON! Matte och husse hämtade hem det lilla monstret. Uma heter hon fick jag veta sen…Nu är vi kompisar för det mesta, men då skydde jag henne som pesten…jag ville inte ha henne i mitt hem! I Maj tjatade vi till oss en plats på brukshundsklubbens Mentalbeskrivning, som jag klarade med bravur och fina egenskapspoäng! Många ögonbryn höjdes i förvåning hos ”schäferfolket”, att en ”sån där jakthund” kunde vara bättre än deras fina brukshundar va det inte många som trodde! I juni va det så dags för min årspremiär i utställningsringen i Piteå, och premiär i jaktklass dessutom! Domare Raija Tammelin gav mig ck, cert, cacib och Bim! Två veckor senare tog jag min andra cert och Bim, denna gång i Vännäs, av domare Martin Johansson. Fem dagar senare var det dags igen, denna gången på Midnattsolsutställningen i Gällivare. Domare Mihaela Frangopol gav mig cert, cacib, Bir och BIG-3! Alla tre certen tagna i juni på tre utställningar för tre domare! Man kan säga att vi var nöjda och glada! I juli åkte vi ner till World Dog Show och curcuiten i Stockholm. På World Continental Gundog Show fick jag excellent och en reservcert i jaktklassen av domare Ann Carlström, som även kom fram efteråt till matte och sa att hon gillade mig väldigt mycket och trodde att det skulle gå mycket bra för mig i framtiden då jag växt till mig mer! Dagen efteråt var det så dags för World Weimaraner Championship Show, och av Domare Bertil Lundgren fick jag, förutom helt lysande kritik, reservcertet i jaktklassen och , håll i er…även reservcertet i tävlan om bästa hane! Den sista dagen i Stockholm var det dags för World Winner Show! Domare Frank Kane gav mig excellent och certet i jaktklassen!!!! En otrolig prestation att en svenskfödd liten 2-års weimaranerkille sopar banan med eliten under detta veckoslut och placerar sig högt upp varje dag, det tycker jag åtminstone själv är bra! Senare i juli var det då dags för provsäsongen att ta sin början. En början jag helst vill glömma… bara för att jag råkade pinka lite på en fågel jag skulle apportera på ett prov och kanske släppa en kanin flera meter innan mål och sedan stå och glo…så blev det tvångsapportering av stinkande trutar i över en månads tid hemma på gräsmattan för min del….Men tillslut lossnade det och jag kom ihåg att jag ju egentligen älskar att apportera! Det kanske är bra med lite motgångar ibland…det hjälpte då i alla fall till så att jag och husse blev ett ännu tightare team! I slutet av augusti klarade jag så mina eftersöksgrenar med 9 på vatten( jag fick en kallsup och tänkte vända om..) och 10 på spåret. Samma eftermiddag gjorde jag premiär på Skogsprov… alla fåglar flög all världens väg så jag inte kunde stå för dem… (hmmppff!!) Helgen efteråt på klubbens ordinarie skogsprov gick jag däremot till ett 2:a och ett 3:e pris! Och det tyckte vi var mycket bra gjort med tanke på hur svåra skogsfåglar är, och att jag ju inte hunnit jaga så mycket ännu. Efter en sån härlig säsong i skogen vände vi blickarna söderut och drog till sköna Värmland för att starta på fältprov. Efter lite intensivträning två dagar innan provet tillsammans med husse och coachad av min eminenta uppfödare Pernilla, kände jag mig redo för fälten! Det var ju trots allt ett helt år sedan jag såg fält och fältfågel senast, och då var jag bara en liten knatte som knappt visste att det fanns fåglar ute på fälten! Första dagen gick utomordentligt bra och jag hade två fina fågeltagningar nästan direkt. Tack vare skogsfåglarna har jag blivit en fena på att reda ut löpor! Det slutade med ett fint 2: a pris! Dag nummer två visste både jag och husse mycket bättre hur vi skulle lägga upp arbetet och jag gjorde åter perfekta fågeltagningar och riktigt fina sök i både med och motvind. Detta resulterade i att vi glada och stolta kunde åka hem med ett 1:a pris i Öppenklass på fält, och dessutom SUCH-titeln som jag ju också får nu!
Senare under hösten kom min matte på att det ju är väldigt roligt med viltspår också…så hon anmälde mig till ett särskilt prov hos Älghundsklubben. Lite för att testa om jag kunde fokusera på ett blodspår efter all fågeljakt… och det kunde jag! Även om jag hade ett tappt då jag förföljde den största tjädertupp jag någonsin sett!! Men jag gick tillbaka till spåret självmant och hämtade klöven, så alla blev nöjda! Och ja, det blev ett förstapris! Så summan av provsäsongen blev att jag tog mina utställningscert i flygande fart och sedan tillslut fixade mina eftersöksgrenar i Öppenklassen. Av fyra starter på skogsprov har jag gått till pris på två, och av två starter på fältprov har jag gått till pris på båda två, så i år har jag gått till pris 4/6 gånger. Sen fick jag ju även min SUCH-titel och sedan ett förstapris i Viltspår. Det har varit ett bra år som vi är nöjda och glada över! Och nu ser vi fram emot 2009 då jag ska få starta i Elitklass!(Jag har redan börjat träna på att bära rävar!) Och 2009 kommer ju också att vara Umas debutår på utställningar och prov , så nu längtar vi till våren! Och jag är nu snart också färdig med min krönika…(börjar bli trött på att skryta om hur duktig jag varit…och säkert är ni också trötta på skrytet..hahaha!) Så nu ska jag övervaka så inte matte förstör nyårsfileén… missa inte heller ”Mitt år i bilder” som kommer ut på bloggen lite senare idag.
Gott Nytt år alla !
Kramar från Frej (& Uma)

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj vad ert år har varit händelserikt precis som vårt...=)

IDag för ett år sedan fick lira sina fem underbara valpar, vilket innebär att de blir 1 år idag. Helt otroligt!

Gott Nytt År!!

Kramar skåne