torsdag, december 25, 2008

Julafton!


Hej hej! Igår va det julafton. På förmiddagen for jag husse och Uma ut i skogen , jag drog husse på skidorna uppför alla backarna...och sen kopplades jag lös så att jag och Uma kunde rejsa över de snötäckta fälten, det va härligt!Matte var hemma och plockade iordning en del av all julmat som skulle ätas senare. Strax efter klockan två kom husses föräldrar och lillebror...och Sickan förståss. Jag och Uma hade fått varsitt JÄTTESTORT märgben i julklapp, men Sickan drog sig minsann inte för att stjäla dem från oss då hon kom åt...hon orkar inte bära dem själv , de är nästan lika stora som vad hon är...men hon gillar att chefa över oss och att gnaga på VÅRA grejer....hemma äter hon minsann inga ben...hmmm...
Nåja , då Sickan åkte hem fick vi ju tillbaka dem! Men vi hade iallafall en trevlig dag jag och Uma...och lite julmat fick vi allt smaka också...köttbullar...prinskorv...skinka...fast inte så mycket...vi har ju egen mat!Och man kan faktiskt bli lite orolig i magen av julmat om man proppar i sig för mycket har jag hört! Just ja! Jag och Uma har ju fått fler julklappar! Av våra kompisar Grand Bassetten "Affe" och engelska settern "Demon", (Vi brukar röja runt i skogen tillsammans allihop på luncherna i bland!) Vi fick jättebra fleece-sockar som man kan ha ute om vädret är för besvärligt mot tassarna! Idag tog vi jättelång sovmorgon allihopa, och jag och Uma fick komma upp till sovrummet och vara i sängen!Mysigt! Sen gick vi ut i det fina vädret...det har blivit uppkört många skoterspår nu...så vi tog oss med lätthet genom skogen (trots all snön)och ut på fälten. Mellan några av fälten går en liten traktorväg, och den var plogad!? så den följde vi en bra bit, även om jag och Uma lika ofta sprang i den djupa pudersnön på fälten i stället! Och sen in i värmen igen och gosa ner sig i fårskinnet på soffan i "biblioteket" ( ja det är bara en liten alkov med tre Ikea bokhyllor , en soffa och ett vitrinskåp....men matte tycker att det låter roligt att säga "biblioteket"...urlöjligt...fnys!), jag tycker om att ligga där istället för framför tv:n...ska ta mig en tupplur innan middagen....ses och hörs..
/ Frej (& Uma)

Inga kommentarer: