söndag, december 06, 2009

5-6 september Ordinarie Skogsprov

Ja , nu var det längesedan det uppdaterades här, men vi har haft så mycket att göra så vi har inte hunnit med det riktigt...
Dagarna efter jag tog mitt 1:a pris i EKL på skog så startade jag på två särskilda prov och Uma på ett. Ingen av oss gick till pris på de proven, fåglarna hade blivit skygga och flyttat runt i markerna en del efter alla provdagar.Men det var härliga dagar i skogen , bra väder och trevliga kamrater så det gjorde inte så mycket! Vi fick bra kritik av domarna båda två. Så var det då dags för de ordinarie skogsproven.Lördagen bjöd på växlande väder och jag jobbade på bra hela tiden men fick aldrig till någon fågelsituaton, de lyfte på långt håll.Däremot fick Wilma som gjorde sin första start i Öppenklass ett 1:a pris, Stort Grattis! Söndagen började med regn, men vi var ändå på glatt humör, man jobbar mycket bättre när det inte är så varmt! Idag hade jag bättre tur med fåglarna spikade en tjäderhöna , som kom undan när det sköts, eftersom det hade lyft en fågel tidigare under dagen i sökområdet( det är hårda bud i Eliklass!Man får inte göra några misstag, eller för den delen missa några chanser!) så var jag nere på ett 2:a pris, men när det var dags för kastapporten efteråt blev jag supertaggad och knallapporterade glatt fågeln till husse!Så ett 3:e pris med väldigt höga poäng blev det! =) Ett stort Grattis till Laila med Fille som tog ett 2:a pris i Öppenklass och därmed är meriterad på både skog och fält! Så var skogsproven över för denna gången. Direkt efter provet skyndade vi oss iväg till Boliden och samlingen inför Älgjaktspremiären som var nästa dag. Ingen rast och ingen ro! Bara en massa härlig jakt! Men på älgjakten fick inte jag och Uma vara med, vi låg i bilen och fanns redo som eftersökshundar istället, för även om vi kan det mesta så har vi inte börjat att skälla älg ännu, det överlät vi till duktiga jämthunden Totte och gråhunden Akko.

Inga kommentarer: