söndag, augusti 30, 2009

Skogsprov och eftersöksprov( mest för att det är kul!)

Hej hopp! Igårkväll kom vi hem jättesent! Vi hade nämligen varit på skogsprov i Björkliden som ligger i närheten av Jörn. Vi var 6 startande hundar på detta särskilda jaktprov( som dessutom var det första för året!) Domare var Lars Karlsson från Gotland. Klockan åtta prick så tågade vi iväg och jag var först ut som provets enda elithund. Efter mindre än 10 minuter så får jag en jättefin situation med en orre! Det började bra vill jag lova! Men sen är det inte mycket fågel i skogen, så när vi bryter för lunch(vid halv 3?!?) Så är jag den enda som haft fågelsituation som lett till skott! Så jag får en kastapport(eftersom fågeln som dom sköt efter kom undan!), jag är jättetriggad och tänker nästan sticka innan jag får kommandot så jag fick en 9:a på apporten! Och håll i er......jag fick en 7:a på skogsbetyget!!!!! ( För en åtta så måste man ha åtminstone två fågelsituationer,hade jag bara haft en fågel till....)Men med poängen från eftersöksgrenarna så räckte det gott till ett första pris! Nu är jag den yngste weimarnern som tagit ett 1:a pris i Elitklass på skog! Och dessutom så var det min första start i elitklass! Husseoch matte är så lyckliga ska ni veta! Domarens ord var fantastiskt roligt att höra! "Han hör verkligen hemma i Eliklass!"

Och vi måste också gratulera de andra som gick till pris igår! Maria och hennes Wayfarers Dame Ma´Dawill "Stella" smällde till med ett 2:a pris direkt på sin första start i Öppenklass! Vi är så otroligt glada för er skull! Härligt! Och Teamdiva's Wilma-af-Quasi "Wilma" och Erling tog ett 2:a pris i unghundsklass med en riktig superkritik!Vi blev mållösa när vi hörde den men inte förvånade då vi vet att Wilma är en jakthund av klass! Stort Grattis det är ni värda!Nu ska ni upp i Öppenklass så det så!

Men dagen var inte slut där! Jag skulle även gå ett särskilt prov i eftersöksgrenarna också...det var två andra hundar som gärna ville starta och man måste vara tre för att ha prov....
så jag och husse ställde också upp. Eftersom vi ju redan har bra siffror på eftersöket så önskade husse att det skulle vara räv i släpspåret, för det har vi ju inte haft på prov sen Norrlandsmästaren. Och visst hämtade jag den, men jag lade ned den utom synhåll för husse och kom tillbaka själv...så husse trodde inte jag hittat den och startade om mig, när jag är på väg ut igen så ser husse att spårdragaren kommer gående tillbaka....utan räv! Men då orkar jag inte retas längre utan tar upp den och kommer in med den till husse....hehe...jag får en 7:a för det =).Det var en fin räv och den vägde bara kring 4-5 kg kanske så inte var det vikten som var problemet idag...men nånstans tyckte jag att jag gjort nog tidigare på dan! Sen var det dags för rutan, efter ca 10 minuters vila. Och idag låg där två gräsänder och två kaniner. De tre första tog jag i en flygande fläng, men i söket efter den 4:e hamnade jag utanför rutan en bit och sen fick husse säga apport på den sista kaninen så det blev en 8:a. Och vattnet då? Ja, allt var bra! Snygg dirigering och snygga avlämningar och 10:an var min! Dessa resultat räcker också till ett förstapris på en 7:a i skog/fältbetyg. Men de siffror vi hade sen innan var ju lite bättre så vi behåller dem. Idag är det vilodag för mig...men Uma ska få komma ut på en liten jakttur i eftermiddag, vi startar på skogsprov båda två imorgon. Men det blir mest som träning för mig imorgon...nu behövs ett 1:a pris på ett ordinare prov också och de är först till helgen. Hejs svejs!

4 kommentarer:

Peter o mini sa...

grattis, det var inte dåligt det!

Anonym sa...

STORT GRATTIS TILL ERT 1:A PRIS I EKL-SKOG!!!

Det är inte "bara bara" i skogen.

Ni gör era uppfödare supermalliga och nästan sprickfärdiga av stolthet.

På dem igen (fuglarna alltså)till helgen så har ni Championatet.

Vi som håller tummarna är Pernilla & Rolf mé resten...

Emma sa...

Grattis till 1:a priset! :)
Vi har varit i Ammarnäs o leta ripa. Aku hittade 3 och jag bommade de...stackars hund ;)

mumari sa...

Grattis :)

Så underbart med Weimaraner! Det är en av de vackraste hundraser jag vet!

Så skoj att du är med och tävlar, blir det inte du ikväll så står din "lott" kvar till nästa veckas dragning :)
Kramar