söndag, april 22, 2007

Spårträning




Hej ! Idag Har vi haft det riktigt kul! Först gick vi en riktig långsväng i skogen allihopa , sedan satt vi i solen på altanen och åt glass(husse och matte). Jag fick vara hemma själv en stund också när matte och husse åkte tillbaka till skogen och la ut spår. Nu på eftermiddagen har vi varit och spårat upp rådjursklövarna som blev utlagda. Gjorde två spår med olika längd. Vet inte om husse och matte är så duktiga på att lägga spår, jag hittade klövarna på nolltid! Eller så kanske det är jag som är oerhört skicklig! vem vet? Måste bara berätta om det nästan ännu roligare som hände igår också! Vi va ute på kvällssvängen , när vi plötsligt på en gräsplan på andra sidan en väg får syn på en gräsandshona. Husse har mig i kopplet och vi smyger tillsammans över vägen, ned i diket och upp på gräsplanen, närmare och närmare smyger vi. tillslut tar husse av mig kopplet och vi smyger sakta vidare lite till, tills jag stannar i ett perfekt och stramt stånd!Husse ger mig ett "varsågod" , men jag är stel som en pinne, Då går husse fram lite och konkurrerar, då tar jag några steg också , och gräsanden flyger upp! jag hoppar efter några steg men sätter mig nästan direkt på husses kommando! Mattes ord: "Wow! Vilken hund! Vi har ju aldrig ens tränat på detta , och av en slump gör han helt rätt!Hoppas bara att det håller i sig!" Nu vet vi ju att man egentligen inte ska göra sådär, att gräsanden skulle ha fått vara ifred. Men om det hade funnit minsta tecken på att jag skulle ha kommit för nära och fått tag i fågeln, hade matte och husse inte släppt mig. Dessutom finns det en mängd katter i området som ligger och lurpassar på fåglar för jämnan, så vi är säkra på att gräsanden inte tog skada av vårt experiment. Ha de bra! Vi hörs!


Inga kommentarer: