söndag, augusti 30, 2009

Jaktpremiär!


Så blev det då den 25 augusi! Som vi har längtat! Redan klockan kvart över 5 var jag och husse och matte som också gick med som skytt ute. Jag jobbade och jobbade och jobbade! Men på nästan fyra timmar var det mest spännande som hände en tjäderlöpa , med en ruskig gammal tupp i andra änden av löpan som var alldeles för slug för oss! Sedan var det Umas tur och hon jobbade i hettande solsken ute på en myr i nästan en timme utan resultat, så vi åkte lite snopna hemåt igen för några timmars vila. På kvällen åkte jag och husse ut till markerna igen, men matte hade fått migrän så hon och Uma stannade hemma. Och nu hittade vi fågel! Men naturligtvis i de risigaste snårigaste jävligaste delarna av skogen! Så det blev ingen fälld! Dag 2, i onsdags alltså jobbade matte, så jag och husse var ute själva igen. Lite fågel hittade vi....men vi är inte nöjda...
På torsdagen fick jag vilodag för att vara pigg inför helgens jaktprov så det var endast Uma som fick komma ut och jaga....men fastän Uma stundtals jobbade på riktigt bra så blev det ingen fågelkontakt...=/ Hon blir fortfarande lika intresserad av färska älgspår som av tjäderlöpor! =) Hennes ungdomlighet och oerfarenhet lyser igenom! Men det är ju därför det är så viktigt att träna!Man måste gå i många många timmar! För skogsfågeljakt är bland det svåraste du kan ge dig in på med en stående fågelhund!Men också bland det roligaste, när det väl fungerar!Även fredagen blev en skön vilodag för mig, och mys i soffan med husse på kvällen som en liten uppladdning!

Inga kommentarer: