söndag, augusti 09, 2009

Norrlandsmästaren 2009

Längesedan det uppdaterades här och mycket har hänt, men vi tar det från början med "Norrlandsmästaren" först. Det gick av stapeln den andra helgen i juli i Bjurträsk. Det var många anmälningar så nytt för iår var två domare på plats för att döma provet. Eftersom husse hade bråttom iväg till ett bröllop senare på dagen så bestämdes det att Elitklasshundarna skulle få starta först. Det var jag och husse och "Isa" och Niklas. Vi började med apportrutan. Men det gick inte alls! Jag tog tyvärr bara in två vilt av fyra och det räcker inte för att bli godkänd tyvärr... Det var verkligen ingen bra början på dagen!Sedan startade några unghundar på släpspår innan det var dags för Elithundarnas rävspår, däribland Uma som klarade 10 på spåret i unghundsklass! Sen skulle jag hämta räven och nu hade det hunnit bli ordentligt varmt! Jag tog upp spåret i sökrutan nästan med en gång och husse släppte ut linan så jag kunde sticka iväg. Men på vägen tillbaka blir det lite problem. Domaren hade gått ut kanske 50 meter i spåret för att se när jag kom tillbaka, men han stod så att husse inte såg honom för all skog,när domaren såg mig komma så började han springa i förväg tillbaka och husse som då trodde att jag var närmare än jag var började berömma mig och jag trodde att domaren skulle ha räven så jag la ner den 50 meter ifrån slutet och sprang tillbaka till husse! Men domaren hade sett vad som hände så han ropade åt husse att skicka om mig igen! Och jag sprang tillbaka och hämtade den igen och gjorde en bra avlämning! Och för det fick vi en 7:a. Sen var det dags för vattnet , det gick jättebra och husse fick till och med chansen att visa upp en snygg dirigering, så där fick vi en 10:a! Uma startade också vattnet sen och det gick bra förutom en något snabb avlämning, men det blev en 9:a!Efter provet åkte allihopa till vildmarkscampen i Svansele och fick mat tillagad över öppen eld, bada i bastu och badtunna och sova på renskinn i träkåtan! På söndag morgon var det åter dags för prov och idag fick vi börja på vattnet! Det gick jättebra! Jag gick rätt ut på husses kommando och kom rakt på fågeln! och fågel nummer två gick också bra! Så det blev en 10:a igen! Sen var det dags för Umas vatten och idag startade hon i Öppenklass istället, det gick väl sådär... först så jamsade hon runt lite innan hon gick i vattnet, och sen blev det ett fasligt plockande med anden innan hon lämnade av den till matte! Så en 6:a blev det. Sen var det dags för spåren och jag var först ut på rävspåret. Jag for ut som ett skott klockrent efter spåret...men någonstans i mitten så tappar jag det och springer tillbaka till husse, som skickar om mig två gånger, men jag hittar inte fram till räven någon av gångerna. Spårdragaren såg inte till mig alls, så det blev en nolla! Sen var det Umas tur och hon hämtade kaninen utan krusiduller och fick sin 10:a!Ja och sist av allt så skulle jag prova på rutan igen. Och idag kom alla fyra vilt in, men jag var trött...och det gick mycket långsamt med en del stöd från husse så det blev en 7:a. Nåja, det blir inte riktigt som man tänkt sig alltid, men vi tar nya tag!

Inga kommentarer: