söndag, augusti 30, 2009

Särskilt eftersöksprov och Grävlingsapportering


Fredagen den 31 juli så åkte vi till Bjurträsk på ett särskilt eftersöksprov för att eventuellt förbättra våra siffror lite grann! Fem hundar kom till start idag, bla jag och Uma. Jag började på Elitspåret och var på väg in med mården i ett snyggt grepp , men spåret var draget i skogen längs med vägen så jag sprang på vägen tillbaka och var tvungen att runda bilarna som stod parkerade där innan jag kunde lämna av till husse. Men en elithund ska minsann gå raka vägen till föraren och inte komma fel sådär, speciellt inte när det är ett så lätt vilt som en mård! Så det blev en 8:a på spåret.Sedan var det dags för Umas kaninspår, och efter en lite omständig avlämning så blev det en 9:a. Sedan var det dags för mig i apportrutan och vilten som användes var mård,gräsand och kaniner.Allihop kom in, men husse var tvungen att säga apport på anden och en av kaninerna inne i rutan så det blev en 8:a. Och vattnet då? Ja Uma den lilla råttan ställde sig upp i kastet och hade en lite långsam avlämning så hon fick en 8:a. Och jag simmade ut, tog husses dirigeringar klockrent hämtade båda fåglarna lämnade av snyggt och fick en 10:a! Nu räcker det med en 7:a i skogs eller fältbetyg för ett första pris!( Om apporten är minst en 8:a alltså!)Jippi!
Några dagar senare så fick vi tag i en grävling på 7-8 kg som husse bestämde sig för att låta mig apportera! Men det va inte lätt! Det är som att hålla i en säck potatis! Man får ingent grepp om kroppen för den är så kompakt och bred så man får hålla i det sega skinnet istället...puh! Va jobbigt! Men roligt att försöka!

Inga kommentarer: