söndag, augusti 30, 2009

Kennellägret 2009

Näst sista veckan i juli var det så dags för det årliga Kennellägret. Vi åkte hemifrån redan på söndagmorgonen, en dag innan lägret startade. Vi hade nämligen precis som vanligt en bra bit att åka, nästan 90 mil är det ner till Hällefors härifrån. Väl framme så blev det upppackning och lite "catch up" med alla goa vänner som också anlänt på söndagen! Jag visste precis vad det rörde sig om redan då vi svängde in på lilla grusvägen upp till Bergslagsgården, här har jag varit många gånger nu! Måndagen började med en rivstart för matte och Uma som stack iväg till Joel Andre för att tillsammans med några andra vara med på MH. Husse och Jag tränade med vår träningsgrupp under ledning av Sigrid Agenäs den här dagen, och hon bjöd som vanligt på massor av bra övningar och konstruktiv kritik som vi ju alla så väl behöver då och då( ja inte jag och Uma förståss, men husse och matte kan behöva få sig en omgång ibland...hehehe!) Veckan förflöt under muntra former, trots att vädret var regnigt stor del av tiden..men så länge alla är glada! ( de fick nog hjälp av diverse magiska drycker misstänker jag! ) Uma och matte var även ut i spårskogen en sväng på torsdagsmorgonen och en glad men blöt matte kunde stolt berätta vid frukosten att Uma tagit sitt sista 1:a pris på viltspårsprov och blivit Svensk Viltspårsprov Champion! Fredagen var nog mest tänkt som en vilodag för hundarna.... men vi deltog iallafall i apporttävlingen som knöt ihop säcken på träningsveckan innan proven skulle ta vid på lördagen sen... Och det gick riktigt bra för mig! Jag skrapade ihop elva apportobjekt av tolv möjliga på tre minuter. Rutinerade Lira och Gandalf plockade förståss hem alla tolv så de två fick göra upp om förstapriset. Lira vann och Gandalf kom tvåa. Sedan var det dags för mig och duktiga unghunden Sixten att göra upp om tredjepriset eftersom vi båda fått in elva apporter. Utslagstävlingen var att på tid hämta in ett lite tyngre och bredare apportföremål, och jag hade snabbaste tiden så jag fick tredjepriset och Sixten fick fjärdepriset! Uma kom långt bak i kön av oplacerade(de tio bästa fick pris) Hon hann få in 5 apporter, mest för att hon aldrig kunde bestämma sig vilka hon skulle ta! Det fanns ju så många! Men jag kan säga att de som faktiskt kom in var de som hade fjädrar och päls fastsatta på sig....hon är så förutsägbar! suck!
På lördagen var det dags för prov i eftersöksgrenarna. Uma som startade Öppenklass blev rädd för något på spåret och kom aldrig ut till kaninen, så matte bröt för resten av dagen. Jag började på Elitklassvattnet idag, men eftersom alla unghundar redan varit före oss på vattnet blev följden ett brett bälte av vittring i mitten som tyvärr ställde till det för samtliga elithundar denna dag så alla nollade vattnet. Husse bröt då för resten av dagen för att spara på krutet till söndagen. Söndagen började med spår för elithundarna och jag hämtade enkelt in mården och fick en 10:a för det. Sedan var det dags för rutan och idag hade det hamnat mink, mård,kråka och trut i den. Alla vilt kom in, men Domaren hade synpunkter på husses ljudvolym(observera, endast volymen, inte några extrakommandon eller så!) och en snabb avlämning så det blev en 8:a. Och så var det dags för lilla Uma på Öppenklassvattnet. Fågeln kastades så den landade ungefär 60 meter ut snett åt höger bakom en utstickande landtunga, så många av hundarna frestades att kliva upp på land när de tagit fågeln.Så även Uma. Men hon sprang runt hela kanten av sjön med fågeln i så fint grepp med peppning av matte....men så...10 meter från avlämningsplatsen börjar Uma leka med fågeln! kasta runt den i vingarna å så! Matte går ursinnigt dit och kommenderar apport och Uma tar in fågeln till avlämningsplatsen och lämnar av där, en 7:a fick hon.Tramsmaja! Sen var det dags för kaninsläp för Uma, och pågrund av en förarglig ringning i mitten av spåret som domaren tyvärr hann se så blev det en 9:a.Jag startade sen på Elitvattnet som var detsamma som Öppenklassvattnet , med apporten 60 meter snett ut åt höger bakom en landtunga. Jag dirigeras ut av husse och efter ett tag så far jag åt rätt håll och finner fågeln, det var många störningar på startplatsen på grund av det stora antal hanhundar som tillåtits att markera där tidigare under dagen, så igången kunde varit bättre, ingen ovillig igång men långsam alltså. Och sen lite för mycket snurr på mitten av sjön för domarens smak, och dessutom hade jag tagit fågeln i vingen , ett stadigt grepp nära kroppen men en elithund får tydligen inte hålla i vingen sa domaren så det blev tyvärr bara en 7:a på vattnet, det var trist för då behövs en 8:a i fält eller skogsbetyg för att ta ett förstapris på jaktprov, och det kan vara knepigt! Men jag blev då iallafall godkänd och det känns skönt. Sedan var lägret över för denna gången och vi styrde norrut igen !Tack alla goa och glada kompisar för en trevlig vecka! Och tack Sigrid för rolig och inspirerande träning! Och STORT TACK till Rolf och Pernilla våra eminenta uppfödare som år efter år sliter med att ordna det så bra som möjligt för oss alla!

Inga kommentarer: