lördag, juni 20, 2009

Midsommardag i Finland..och vilken dag det blev!

Uma och matte värmer upp......
Frej & matte på prisutdelningen för Grupp 7



Hej å hå! Nu är klockan mycket på kvällen...men vi är vakna eftersom vi just kommit hem.
kring halv sju imorse körde vi de 38 milen till Rovaniemi i finska Lappland. Och för er som hört talas om Tomteland, så är det precis där det ligger! Vi skulle på hundutställning på mässområdet som ligger brevid.Väl där får vi veta att vår domare är sjuk och inte kommer... vi skulle få komma in efter att en annan domare dömt klart sina raser...så det var bara att vänta...suck! Efter ca 80 hundar var det vår tur...Domare var Petru Muntean , en allround-domare från Rumänien. Jag gick in sist av hanarna och så här blev min kritik: "3 years old, good type ,strong and elegant at the same time, good head ,correct bite, good bodystructure , correctly angulation, coat and pigmentation of good quality excellent in movements!" För detta fick jag ck och tävla om cert och cacib för bästa hane ( i finland delas cert ut för bästa hane och bästa tik, inte som i Sverige i jaktklassen för hundar med ck), och jag blev bästa hane med cert och cacib! Därmed blev jag också Finsk utstälningschampion och Nordisk utställningschampion ( FINUCH och NORDUCH). Eftersom Uma går i unghundsklass så gick hon in först av tikarna och så här blev hennes kritik:" 16 months old, female in type , good head , correct bite, good bodystructure , not enough filled under the elbows , not enough strong in front feet, coat and pigmentation of good quality , good movements!" För det fick Uma ck och tävla vidare om cert och cacib för bästa tiken. Och kan ni tänka er? Den lilla råttan tar hem det! Hon vinner bästa tik och får cert och cacib! Vi tror knappt att det är sant men det är det! Så Uma och jag fick alltså tävla mot varandra om BIR och BIM återigen. Jag tog hem BIR:et och Uma fick sitt tredje BIM för året.
Matte och husse blev så glada! Det kändes verkligen värt besväret med att resa dit! Men det var inte slut med det! Efter ca 45 minuters paus var det dags för gruppfinalerna och idag dömde Rajko Rotner från Slovenien grupp sju. Vi var för ovanlighetens skull nästan full grupp, tror knappt det har hänt på en utställning så långt norrut varken i Sverige eller Finland förut. Och här är det precis som i Norge, man placeras 1 till 4 bäst i gruppen, ingen reservplats också som i sverige. Och i denna hårda konkurrens så lyckas jag knipa åt mig fjärdeplatsen! Detta gjorde husses och mattes dag än mer komplett kan man säga! Sen packade vi snabbt in oss( och alla pokaler, rosetter och hundmat och renar...jo det är sant!fick 4 små renar i silver!vi var ju i tomteland för sjutton!) i bilen och åkte raka spåret hem ( ja...förutom ett besök på MAX i Haparanda då...) Nu ska vi gå och sova...imorgon blir det lång sovmorgon kan jag lova!
Ses snart! /Frej( & Uma)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis till nya titlar för fine Frej,och Uma´s tredje CACIB i tre länder endast 16 månader!!Snacka om ämne! Hälsar Olle och närmsta släkten(Umas)

Jossan sa...

GRATTIS!!
Ni plockar ju hem allt nuförtiden!!

Kram

Anonym sa...

Men GUD!! Ni är ju bara sååå bra vänner!! Stort GRATTIS från oss i skåne... Vad duktiga ni är... såå skoj!!

kramar från jonas och katarina

Lina och Patrik sa...

Vad annat kan man säga än GRATTIS! Vilka hundar ni har!
Kram från Lina Patrik & Jason

Jenny sa...

Återigen jätte många och jätte stora Grattis!!
Det är så himla kul att det går så bra för er!!!

Massor av kramar

Maria i Åsele sa...

Ja va ska ja' säg'...int' ä ja' nå' förvåna' int'!
N'Frej han ä grann han...

Grattiskramar...

Toffs sa...

men grattis!! Gud var roligt! vad duktiga ni är! jag vill också ut i utställningsringen snart...fattas bara en hund och inte den byracka jag har...fast han är bäst ändå...:)

Emma sa...

Hejsan! Det var jättekul att träffa er på utställningen. Grattis till placeringen i grupp!
Det finns bilder på er här:
http://kuvablogi.com/blog/16002/5
Den där tjeckiska tiken som jag inte kom på var den var ifrån är en Sirius Nova-tik:
http://www.ghostmoors.com//banza.php
Du är också välkommen att hälsa på våran hemsida: www.karvaisetkaverit.fi

Ha det så bra!
Häls. Emma o vovvarna