måndag, juni 22, 2009

Rävträning

Uma kommer med räven
Pust! Den är tung och jobbig men Uma håller räven med fast grepp!

Frej har hämtat räven från ett fullängds spår!
Hej svejs!
Ikväll tog vi fram en räv och åkte ut i skogen för att prova ett lite längre spår ca 300 meter.
Matte drog iväg med räven och husse och jag väntade i bilen. Sen ringde matte och sa att det var klart. Jag och husse gick ut och jag hittade spårstarten med en gång och for iväg! Jag plockar upp räven direkt då jag ser den och vänder tillbaka, lägger ner den efter 25 meter och tar ett bättre grepp, den är tung! ca 5,5 kg. Sen sätter jag fart igen och springer in mot husse...men jag måste byta grepp ca 30 meter innan jag är framme...pust!Sen går det bra och jag gör en snygg avlämning! Bäst som vi står där jag och husse och väntar på matte så har Uma hittat räven och döm om vår förvåning när den lilla skrutten kommer springande med räven i perfekt grepp! Hon gör också en perfekt avlämning! Kolla in blicken! Uma fick också ett litet släpspår på ca 20 meter och ojj! så duktig hon var! Det bådar gott inför framtiden! Men innan dess så ska Uma få vara unghund och starta på eftersöksprov i Unghundsklass, än så länge är rävapporteringen en rolig lek helt utan krav, matte och husse har aldrig kommenderat Uma att ta den utan varje gång har hon så att säga "tjyvat" den! Imorgon är det träningskväll med kompisarna och då blir det vattenapportering också! I helgen ska vi ju på ytterligare en utställning....denna gången i Gällivare... ja ja vet att ni som läser bloggen är less på att det bara står om utställningar hela tiden, när det finns så mycket annat man kan göra! Men ni vet matte....hon är helt fanatisk! Det är hon som vill.....
På återhörande! /Frej ( & Uma)


Inga kommentarer: